Сторінки 4, 5, 6, 7, 8, 9. § 1. Звуки і букви. Звуко-буквений склад слова

Підручник «Українська мова та читання» для 2 класу.
Автори: М. С. Вашуленко, С. Г. Дубовик.
→ Переглянути зміст до цього ГДЗ ←

Вправа 1

Розгляньте зображення. Озвучте кожен малюнок. Які звуки можна назвати мовними?

Мовними можна назвати звуки, які вимовляють учителька та учні, тому що це звуки людської мови. Звук дзвінка, цокання годинника, дзижчання комахи — це немовні звуки.

Вправа 2

Назви звуки у слові звуки.

У слові звуки є такі звуки: [з], [в], [у], [к], [и].

Вправа 3

Прочитай і запиши речення.

Звуки ми чуємо і вимовляємо.

Звуки ми чуємо і вимовляємо.

Вправа 4

Прочитайте уривок із вірша Лариси Зоріної. Поясніть, що означає виділене сполучення слів. Складіть і запишіть речення про шкільний дзвінок. Знайдіть у вірші слова, що відповідають схемам.

Світ пізнання — це нові знання та відкриття, які ми отримуємо під час навчання.

Речення: Шкільний дзвінок голосно сповіщає про початок уроку.

Вправа 5

Склади й запиши слова з таких звуків. Послідовно назви звуки в утворених словах.

  • [ш], [о], [л], [а], [к] — школа.
  • [о], [р], [у], [к] — урок.

Вправа 6

Знайдіть у кожній колонці «зайве» слово. Побудуйте звукові схеми трьох слів (на вибір).

«Зайві» слова:

  • У колонці «4 звуки» зайве слово — уроки (5 звуків).
  • У колонці «5 звуків» зайве слово — щастя (6 звуків, щ → [шч]).
  • У колонці «6 звуків» зайве слово — країна (7 звуків, ї → [йі]).

Вправа 7

Пофантазуй і розкажи, що було б, якби в українській мові не стало приголосних звуків.

Якби в українській мові зникли приголосні звуки, спілкуватися стало б майже неможливо. Наші слова перетворилися б на набір голосних звуків, схожих на спів чи мугикання. Було б дуже важко зрозуміти, про що говорить інша людина.

Вправа 8

Розгляньте малюнок. Яким звукам відповідають букви? Чи завжди у слові однакова кількість звуків і букв?

Ні, кількість звуків і букв у слові не завжди однакова. У слові джміль 6 букв, але 4 звуки: [дж], [м’], [і], [л']. Буквосполучення «дж» позначає один злитий звук, а м'який знак «ь» не позначає звука, а лише вказує на м'якість попереднього приголосного [л'].

Вправа 9

Назви букви у слові БУКВИ.

Б (бе), У (у), К (ка), В (ве), И (и).

Вправа 10

Прочитай і запиши речення.

Букви ми читаємо і пишемо.

Вправа 11

Прочитай вірш. Запиши виділені слова й побудуй звукові схеми цих слів.

  • бджоли [б дж о л и] — 6 б., 5 зв. [— — ● — ●]
  • вмить [в м и т'] — 4 б., 4 зв. [— — ● —]

Вправа 12

Розкажи, що нагадує твоя школа. Запиши свою відповідь.

Моя школа нагадує великий вулик. Учні, як бджілки, злітаються на уроки, щоб зібрати солодкий нектар знань.

Вправа 13

Запишіть пораду Юрія Федьковича. У яких словах звуків менше, ніж букв? Підкресліть ці слова.

Учіться, любі дітки, думайте, читайте! Як та бджілка меду з квітки, розуму збирайте.

Звуків менше, ніж букв, у словах, де є м'який знак (ь) або буквосполучення дж, дз. У цьому тексті це слова: учіться, думайте, читайте, бджілка, збирайте.

Вправа 14

Відгадайте загадку Оксани Криворучко й запишіть слова-відгадки.

Відгадки: білкагілка.

Вправа 16

Запиши такі слова парами.

білка — гілка, ганок — ґанок, череда — середа.

Вправа 17

Виправ помилки в жартівливому вірші Ігоря Січовика. Запиши слова за зразком.

Рік — рак.
клітку — квітку.

Вправа 18

Додайте до кожного слова один звук на початку або в кінці так, щоб утворилося інше слово.

Рука — рукав, грука.
перо — перон.
їжа — їжак.
кран — екран.

Вправа 19

Утворіть інші слова за зразком і запишіть.

Воротар — ворота.
сорока — сорок.
коровай — корова.
план — лан.

Вправа 20

Утвори й запиши за зразком інші слова шляхом перестановки літер, складів.

Ракета — карета.
лісок — сокіл.
шарф — фарш.
масло — смола.
сосна — насос.
атлас — салат.

Вправа 21

Доберіть до слів риму за малюнками. Складіть і запишіть речення або вірш зі словами діти, квіти.

Рими:

  • Роса — коса.
  • Квасолька — парасолька.
  • Діти — квіти.
  • Веселі — каруселі.

Речення: Щасливі діти садили яскраві квіти біля своєї школи.

Відповіді на завдання з підручника 2019 року видання

Вправа 1
 
Склади і запиши слова з таких звуків.
[ш], [о], [л], [а], [к] - школа, лак, лоша;
[о], [р], [у], [к] - укор, рук;
[к], [о], [дз], [и], [в], [н] - вони, дзвони, дзвоник.
 
 
 
Вправа 2
 

Прочитайте уривок із вірша Лариси Зоріної. Поясніть, що означає виділене сполучення слів.

Дзвенить, дзвенить шкільний дзвінок,
нас закликає до навчання.
Ми поспішаєм на урок,
бо ми йдемо у світ пізнання.

Складіть і запишіть речення про шкільний дзвінок.
Веселий шкільний дзвоник оголосив нам про початок літніх канікул.

Знайдіть у вірші ці слова.

1 2

 

 

Вправа 3
 
Знайдіть у кожній колонці «зайве» слово.
4 звуки     5 звуків     6 звуків
учень       щастя        країна
уроки      свято          радість
ім'я          мрія          дзвоник
 
Побудуйте звукові схеми трьох слів (на вибір).
Ім'я - [0-|=0']; учень [0'|-0=]; радість [0'|=0==].
 
 
 
Вправа 5
 

Прочитай вірш Дмитра Павличка. Поясни, із чим поет порівнює школу. А з ким - дітей?
Наче вулик, наша школа.
Вся вона гуде, як рій.
І здається, що довкола
розквітають квіти мрій.
Бігають, сміються діти,
та - лиш дзвоник задзвенить -
стане тихо, ніби в квіти
поховались бджоли вмить.

Запиши виділені слова. Послідовно назви звуки і букви в них.
Поет порівнює школу з бджолиним вуликом, а учнів із маленькими бджілками.
Діти - [=0'|-0], бджоли [--0'|-0].

 

 

Вправа 6
 

Запишіть пораду Юрія Федьковича.
Учіться, любі дітки,
думайте, читайте!
Як та бджілка меду з квітки,
розуму збирайте.

У яких словах звуків менше, ніж букв? Поясніть свою думку.
У словах: учіться, бджілка звуків менше ніж букв.

 

 

Вправа 7
 
Відгадайте загадку і запишіть слова-відгадки.
Зимою - я сіра та маленька, хвостик довгий і тоненький.
З ш знайдеш мене між хвої в лапках білочки рудої.
Відповідь: Шишка.
 
 
 
Вправа 8
 
Виправ помилки в жартівливому вірші Ігоря Січовика.
Рік пішов гуляти в сад,
не дійшов, бо повз назад.
Соловей затьохкав швидко,
як побачив гарну клітку.
Лисичка знає назубок
смачненьку казку «Колосок».

Запиши слова за зразком:
рік - рак; клітку - квітку; «Колосок» - «Колобок».
 
 
 
Вправа 9
 
Побудуйте нові слова і запишіть.
Коса - косар. Рука, перо, їжа, кран
Рука - рукав, перо - перон, їжа – їжак, кран – краник.
Казкар - казка. Робота, страва, спорт, комар
Робота – робітник, страва – стравний, спорт - спортивний, комар - комариний.
 
 
 
Вправа 10
 
Утвори і запиши за зразком нові слова шляхом перестановки літер, складів.
Автор - токар. Актор, ракета, лісок, шарф, масло, сосна, атлас.
Довідка
Салат, карета, токар, сокіл, фарш, насос, смола.
Актор - токар, ракета - карета, лісок - сокіл, шарф - фарш, масло - смола , сосна - насос, атлас - салат.
 
 
 
Вправа 11
 

Доберіть до слів риму за малюнками.
Рима - співзвуччя закінчень слів у віршованих рядках: урок - дзвінок, на полі - тополі.

1 11
Роса - коса, квасолька - парасолька, діти - квіти, веселі - каруселі .

Складіть і запишіть речення або віршик зі словами діти, квіти.
Діти посадили навесні квіти біля будинку.

реклама