Сторінки 14, 15, 16, 17. § 4. Наголос
Автори: М. С. Вашуленко, С. Г. Дубовик.
→ Переглянути зміст до цього ГДЗ ←
Вправа 1 (стор. 14)
Відгадайте загадку Дмитра Білоуса. Запишіть слова-відгадки і поставте наголос. Для чого потрібен наголос у словах?
Слова-відгадки: за́мок (будова) і замо́к (пристрій для замикання).
Наголос у словах потрібен для того, щоб правильно вимовляти слова та розрізняти їхнє значення.
Вправа 2 (стор. 14)
Випишіть виділені слова й поставте в них наголос.
Бібліоте́ка, буди́нок, книжо́к, гре́цької, Єги́пті, книгосхо́вищ, Украї́ні, ки́ївським, Яросла́вом Му́дрим.
Вправа 3 (стор. 15)
Відгадай загадку Марії Пономаренко. Постав наголос у словах загадки.
Відгадка: кни́жка.
По́ля письме́нник-агроно́м засія́в бу́квами-зерно́м. О́тож, дити́но, поспіша́й зібра́ти му́дрий урожа́й.
Вправа 4 (стор. 15)
Прочитай слова. Запиши спочатку слова, у яких наголошений перший склад, потім — другий, далі — третій.
- Наголос на 1-му складі: за́вдання, при́ятель, о́знака, по́друга, ста́рий.
- Наголос на 2-му складі: запита́ння, предме́т, нови́й, украї́нський, вира́зний.
- Наголос на 3-му складі: одина́дцять.
Вправа 5 (стор. 15)
Обчисліть математичні вирази. Запиши утворені числа словами. Постав наголос.
8 + 3 = 11 (одина́дцять).
16 – 2 = 14 (чотирна́дцять).
Вправа 6 (стор. 15)
Запиши подані слова. Що вони означають? Постав наголос у словах. Підкресли наголошені склади у словах.
Ки́їв — Украї́на, Берлі́н — Німе́ччина, Ло́ндон — А́нглія, Пари́ж — Фра́нція, Пра́га — Че́хія.
Вправа 7 (стор. 16)
Змініть слова за зразком і запишіть. Запам'ятайте, як наголошуються ці слова.
Зі́рка — зірки́.
Ру́чка — ручки́.
Ни́тка — нитки́.
Ло́жка — ложки́.
Ша́пка — шапки́.
Ка́ртка — картки́.
Сте́жка — стежки́.
Вправа 8 (стор. 16)
Змініть слова за зразком і прочитайте. Складіть і запишіть речення з двома словами (на вибір).
Кни́жка — немає кни́жки; ціка́ві книжки́.
За́гадка — немає за́гадки; ціка́ві загадки́.
При́казка — немає при́казки; ціка́ві приказки́.
Речення: У моєї бабусі немає жодної книжки без цікавої приказки на початку.
Вправа 9 (стор. 16)
Зміни слова за зразком і запиши їх.
Низька́ — низьки́й.
Нова́ — нови́й.
Стара́ — стари́й.
Тонка́ — тонки́й.
Товста́ — товсти́й.
Дзвінка́ — дзвінки́й.
Вправа 10 (стор. 17)
Прочитай прислів'я. Про кого так кажуть? Склади й запиши речення з другим словом кожної пари в рамці.
Так кажуть про працьовиту, хазяйновиту людину.
Речення: Мама вари́ть смачний борщ. Тато но́сить воду з криниці.
Висновок: Наголос може змінювати значення слова або його форму.
Вправа 11 (стор. 17)
Запиши народні вислови. Постав наголос у виділених словах.
Деше́ва ри́бка, та дорога́ з неї ю́шка.
Тоді́ доро́га успі́шна, коли́ розмо́ва вті́шна.
А́тлас — це збірник географічних карт. Атла́с — це шовкова тканина.
Вправа 12 (стор. 17)
Прочитайте. Запишіть речення першої або другої групи. Поставте наголос у виділених словах. Порівняйте їх і поясніть, що вони означають.
1. На стрункій бе́резі (дерево, росте в лісі) шелестить листя. На бере́зі (край річки, озера) річки ростуть верби.
2. Косарі поставили в ряд свої ко́си (знаряддя праці для косіння трави). Коси́, косо, поки роси! (наказ косити).
Відповіді на завдання з підручника 2019 року видання
Постав наголос у словах.
Ду′же я потрі′бна всім -
і доро′слим, і мали′м.
Всіх я ро′зуму учу,
хоч сама′ завжди′ мовчу′.
Бібліоте′ка - це схо′вище, буди′нок для книжо′к.
У пере′кладі з гре′цької мо′ви бі′бліо - кни′га, те′ка - схо′вище. Пе′рші бібліоте′ки ви′никли у старода′вньому Єги′пті. Одне′ з пе′рших книгосхо′вищ в Укра′їні - бібліоте′ка, ство′рена ки′ївським кня′зем Яросла′вом Му′дрим.
У портфелі в нас книжки′,
пенали, зошити й ручки′.
У кожного з нас є бажання
вирa′зне слухати чита′ння.
Довідка: читання, ручки.
Паперо′вий кора′блик щодня′
пере′возить для у′чнів знання′.
Пі′сля пла′вання цей корабе′ль
поверта′ється в рі′дний портфе′ль.
Постав наголос у словах.
Ненаголошений перший склад - при'ятель, по'друга.
Ненаголошений другий склад -завда'ння, предме'т, озна'ка, стари'й, нови'й,вира' зний.
Ненаголошений третій склад -запита'ння, український.
Ру′чка - ручки′, ни′тка - нитки′, ло′жка - ло′жки′, ша′пка - шапки′ ка′ртка - картки′, сте′жка - стежки′.
Ка′зка немає к′азки цікаві казки′
Низька - низький
Нова′ - нови′й, стара′ - стари′й, тонка′ - тонки′й, товста′ - товсти′й, дзвінка′ - дзвінки′й.
Воду носи′ть - рука болить,
кашу вари′ть - рука болить,
а каша готова - і рука здорова (про ледаря)
Зроби висновок про роль наголосу: носи′ть - но′сить, вари′ть - ва′рить.
Висновок: Змінюється значення слова.
Деше′ва ри′бка, та дорога′ з не′ї ю′шка.
Тоді′ доро′га успі′шна, коли′ розмо′ва вті′шна.
Слово це - старовинна будова
з гостряка′ми муро′ваних веж.
Щойно зміниш ти наголос слова -
цим одразу будову замкнеш.
Відповідь: за′мок - замо′к .
Олеський за′мок на Львівщині приваблює туристів історією, таємничистю, легендами.
Ввечері ворота закриваємо на замо′к.