Чергування звуків у коренях слів гдз 3 клас українська мова Іщенко 2020


ГДЗ для вправ, що відносяться до теми "Чергування звуків у коренях слів" з української мови автора Іщенко на сторінках 62-63:


 1. Прочитайте пари слів. Що ви помітили?
Ніс - носа, ніг - ноги, щік - щоки, мізки - мозок, зір - зору.
Осені - осінь, береза - берізка, лебеді - лебідь.


Чергуються голосні звуки



✅ 2. Спишіть пари слів із вправи 1 за зразком. Які звуки чергуються - голосні чи приголосні?
Зразок: ніс - носа.


Ніс - носа, ніг - ноги, щік - щоки, мізки - мозок, зір - зору. 
Осені - осінь, береза - берізка, лебеді - лебідь. (Чергуються голосні звуки).



✅ 3. Письмово виконайте завдання на вибір.
A. Змініть слова або доберіть споріднені так, щоб змінився голосний звук у корені.
Зразок: Кіт - (кого?) кета.
Кіт - (кого?), віл - (кого?), школа - (який?), несу - (що робив?).
Б. Змініть слова або доберіть споріднені так, щоб змінився голосний звук у корені. Підкресліть відповідні букви.
Кінь, лід, воля, гора, біль.
B. Доберіть споріднені слова так, щоб змінився голосний звук у корені. Підкресліть відповідні букви.
Зоря, віз, ріг, грім, ніч.


А. Кіт - (кого?) кота, віл - (кого?) вола, школа - (який?) шкільний, несу - (що робив?) ніс.
Б. Кінь - коня, лід - льодяник, воля - вільний, гора - гірський, біль - болить.
В. Зоря - зірка, віз - вози, ріг - роги, грім - грому, ніч – ночі.



✅ 4. Спишіть загадки. Після кожної в дужках напишіть відгадку. Позначте корінь у виділених словах.
Хто ранком ходить на чотирьох ногах, удень - на двох, а ввечері - на трьох?
Шість ніг, дві голови, четверо очей, один хвіст.
Хвостата, носата, руда і зубата.


Хто ранком ходить на чотирьох ногах, удень - на двох, а ввечері - на трьох? (Людина).
Шість ніг, дві голови, четверо очей, один хвіст. (Вершник на коні).
Хвостата, носата, руда і зубата. (Лисиця).



✅ 5.  Запишіть слова - назви частин тіла чи органів, у яких відбувається чергування звуків.


Рука, нога, вухо, язик, око.



✅ 6. Прочитайте групи слів. Чи є спільнокореневими слова у кожній групі? Чому?
1. Рука, у руці, ручка.
2. Нога, ніжка, на нозі.
3. Вухо, вушко, у вусі.
4. Око, в оці, очі.
5. Язик, на язиці, язичок.
• Спишіть, виділіть корінь. Які звуки чергуються? Підкресліть відповідні букви.
• У якій групі слів чергуються і голосні, і приголосні?


1. Рука - руці, ручка;
2. нога - нозі, ніжка (чергуються голосні й приголосні); 
3. вухо - вусі, вушко;
4. око - в оці, очі;
5. язик - на язиці, язичок.



✅ 7. Поясніть одне одному значення поданих слів. Перевірте себе за тлумачним словником.
Друг, дружний, дружити, друзі.
• Спишіть, виділіть корінь. Позначте чергування приголосних звуків.


Друг, дружний, дружити, друзі.



✅ 8. Знайдіть зайві слова в кожній групі. Спишіть тільки спільнокореневі слова, виділіть корінь. Назвіть, які приголосні звуки чергуються в корені.
Ріка, річка, порічка, у ріці.
Просити, просо, прохання, прошу.
Писати, пишу, писар, пишний.


Ріка, річка, у ріці.
Просити, прохання, прошу.
Писати, пишу, писар.



✅ 9. Доберіть до кожного слова споріднене із чергуванням звуків у корені.
Горішок - горіх, горошина - ..., вовченя - ...,
доріжка - ..., яблучко - ..., молочний - ...,
ведмежий - ..., кажу - ..., прошу - ... .
• 3 парою слів зі значенням «дитинча - доросла тварина» складіть речення.


Горішок - горіх, горошина - горох, вовченя - вовк,
доріжка - дорога, яблучко - яблуко, молочний - молоко,
ведмежий - ведмідь, кажу - казали, прошу - просив.
• Вовк навчає вовченя полювати на зайців.



✅ 10. Прочитайте. Доберіть до кожної групи спільнокореневі слова з рамки. Спишіть, виділіть корінь.
кружляти, душа, книгарня, звучання, звучання, лучний, пушок
Книга, у книзі, ... . Круг, у крузі, ... . Лука, на луці, ... . Пух, на пусі, ... . Дух, у дусі, ... . Звук, у звуці, ... .


Книга, у книзі, книгарня. Круг, у крузі, кружляти. Лука, на луці, лучний. Пух, на пусі, пушок. Дух, у дусі, душа. Звук, у звуці, звучання.