ГДЗ Українська мова 3 клас, Іщенко - Вправи до с. 10-11

Тема: Збагачуємо мовлення. Віршик про мови
Підручник «Українська мова та читання» для 3 класу (Частина 1).
Автори: Олена Іщенко, Андрій Іщенко.
Сторінки 10-11.
→ Переглянути зміст до цього ГДЗ ←

Вправа 1. Аналіз плаката (с. 10)

Розгляньте плакат. Дайте відповіді на запитання повними реченнями.

Розв'язання

1. Найперше я звернув увагу на слово «УКРАЇНСЬКОЮ», тому що воно написане великими літерами та виділене яскравим кольором.
2. Знак ♥ використаний замість букви «ю» у слові «люблю». Він означає любов і схожий на серце.
3. Дієслова на плакаті є синонімами. Усі вони означають процес мовлення, але відрізняються відтінками (наприклад, говорити тихо, голосно, нерозбірливо).
4. Цей плакат створили для того, щоб показати багатство української мови та заохотити людей спілкуватися нею.

Вправа 2. Доповнення речень (с. 10)

Прочитайте речення. Доповніть їх доречними дієсловами з плаката. Запишіть доповнені речення 1 і 5. Поясніть, як ви розумієте останнє речення.

Розв'язання

Записані речення:
1. Дівчатка, що ви цвірінькаєте, як горобці?
5. Моя мама вільно розмовляє українською, англійською і німецькою мовами.

Пояснення речення «Говорили, балакали – сіли та й заплакали»:
Це прислів'я означає, що довгі, але безрезультатні розмови призвели до розчарування та смутку.

Вправа 3. Антоніми (с. 10)

Доберіть антоніми (слова з протилежним значенням) до слів. Запишіть слова парами.

Розв'язання

Говорити (дієсл.) — мовчати (дієсл.).
Працьовитий (прикм.) — лінивий (прикм.).
Плакати (дієсл.) — сміятися (дієсл.).
Початок (ім.) — кінець (ім.).
Тихий (прикм.) — голосний (прикм.).
Почати (дієсл.) — закінчити (дієсл.).

Вправа 4. Наголос (с. 10)

Прочитайте слова. Як змінюється їхнє значення зі зміною наголосу? Складіть речення з цими словами.

Розв'язання

Не треба пла́кати через дрібниці.
На стінах висіли яскраві плака́ти.
Я запла́чу, якщо загублю іграшку.
Я заплачу́ за квитки в кіно.

Вправа 6. Аналіз вірша (с. 11)

Прочитайте вірш Григорія Фальковича. Про що він (яка його тема)? До чого закликає поет (яка головна думка вірша)?

Розв'язання

Тема вірша: у вірші йдеться про те, що мова є у всього живого в природі — у річки, берега, квітів, тварин і навіть вітру.

Головна думка: поет закликає вивчати мову природи, спілкуватися з нею, але найголовніше — ніколи не забувати свою рідну мову.

Вправа 7. Правопис (с. 11)

Спишіть перші п'ять рядків вірша. Поставте наголос у всіх словах. Підкресліть антоніми.

Розв'язання

В ко́жній мо́ві, в ко́жнім сло́ві –
Ро́здум, ра́дість чи журба́.
Мо́ву хви́лі зна́є рі́чка,
Мо́ву рі́чки зна́є бе́рег,
Мо́ву бе́рега – верба́.

реклама