Сторінки 43, 44. Навчаюся визначати корінь слова

Підручник «Українська мова та читання» для 3 класу.
Автори: М. С. Вашуленко, О. М. Вашуленко.
→ Переглянути зміст до цього ГДЗ ←

Вправа 1

Спиши слова. Мирний, миритися, примирення, мирилки, помирились, миротворець.

  • Що об'єднує ці слова? Від якого слова вони утворилися?
  • Знайди у словах спільну частину.
  • Чи можна записані слова назвати спорідненими або спільнокореневими? Поясни чому.

Мирний, миритися, примирення, мирилки, помирились, миротворець.

  • Ці слова об'єднує спільний корінь –мир– та спільне лексичне значення, пов'язане зі злагодою. Вони утворилися від слова мир.
  • Спільна частина (корінь) у словах: -мир-.
  • Так, ці слова є спорідненими (спільнокореневими), оскільки вони мають спільний корінь і близьке лексичне значення.

Вправа 2

Запиши слова і познач у них корінь. Лічилка, лічба, лічити, полічити, лічені.

  • Лічилка
  • Лічба
  • Лічити
  • полічити
  • Лічені

Вправа 3

Прочитай слова. Знайди споріднені й запиши їх групами. Познач корінь.

Гриб, літо, грибок, мороз, грибник, морозиво, улітку, заморозити, гриби, літечко.

Групи споріднених слів:

  1. Гриб, грибок, грибник, гриби.
  2. Літо, улітку, літечко.
  3. Мороз, морозиво, заморозити.

Вправа 4

Прочитай лічилку Грицька Чубая.

Раз і два. Раз і два. В нас лічилкалісова! В лісі – дерево дуплисте, а в дуплі живе сова, що жовтаві очі має, спить – удень. Вночі – літає. Добрий сну, сові приснись! Я – ховаюсь! Ти – жмурись!
  • Чи є в лічилці спільнокореневі слова? Назви їх.
  • Знайди в тексті антоніми. Назви їх.
  • Випиши в колонку виділені слова. Добери до кожного спільнокореневі і запиши у другу колонку. Познач у них корінь.
  • Спільнокореневі слова: ліс, лісова, лісі; дупло, дуплисте, дуплі; сова, сові.
  • Антоніми: удень – вночі.

Виділені слова та спільнокореневі до них:

Виділене слово Спільнокореневі слова (корінь)
лічилкалічити
лісоваліс, в лісі
дуплистедупло, в дуплі
совасові
ховаюсьховати
жмурисьжмурити

Вправа 5

Обери завдання і виконай його.

  1. Прочитай корені слів. Добери і запиши слова з такими коренями. Вод–, дум–, ран–, спів–, чорн–, шир–, біг–, хат–.
  2. Добери і запиши десять слів, які складаються лише з кореня. Наприклад: ліс, сад, дуб.

Слова з поданими коренями:

  • Вод–: вода, водний, підводний, водяний.
  • Дум–: дума, думати, роздуми, обдумати.
  • Ран–: ранок, ранній, зранку, доранковий.
  • Спів–: співати, спів, співак, співучий.
  • Чорн–: чорний, чорніти, чорнило, чорнота.
  • Шир–: широкий, ширина, розширити, широко.
  • Біг–: біг, бігати, пробіжка, бігун.
  • Хат–: хата, хатній, хатинка, хатній.

Вправа 6

Для чого використовують лічилки? Напиши про це текст (3–4 речення).

Лічилки – це не просто веселі дитячі віршики, вони мають важливе практичне значення. По–перше, лічилки допомагають дітям справедливо обирати ведучого у грі, швидко розподіляючи ролі. По–друге, вони чудово розвивають почуття ритму, пам'ять та дикцію, оскільки їх потрібно вимовляти чітко й у певному темпі. Отже, лічилки є цінним засобом для розвитку мовлення та соціальних навичок дітей.

Вправа 7

Спиши вірш Василя Кравчука.

Слон, слониха й слоненя йдуть купатиси щодня. Має радість слоненятко, бо його купає татко.
  • Знайди у вірші спільнокореневі слова. Познач у них корінь.
  • Випиши виділене слово і добери до нього споріднені слова. Познач у них корінь.

Спільнокореневі слова у вірші:

  • Слон, слониха, слоненя.
  • Купатись, купає.

Виділене слово та споріднені до нього:

  • радість
  • радіти
  • радісний
  • зрадіти

Відповіді на завдання з підручника 2020 року видання

Параграф 3 хвилинка спілкування

Умова:

- Ти знаєш, як можна вдосконалити текст, щоб він став кращим?
- Так, можна замінити недоречний заголовок, вилучити невдало вжиті слова...
Продовжте розмову.



Розв'язання:

- Ти знаєш, як можна вдосконалити текст, щоб він став кращим?
- Так, можна замінити недоречний заголовок, вилучити невдало вжиті слова.
- Правильно, а ще, щоб уникнути повтору одних слів, використовують слова, близькі за значенням.
- Дякую, я не знав про це. Тепер обов’язково спробую.
реклама