Сторінки 43, 44. Навчаюся визначати корінь слова
Автори: М. С. Вашуленко, О. М. Вашуленко.
→ Переглянути зміст до цього ГДЗ ←
Вправа 1
Спиши слова. Мирний, миритися, примирення, мирилки, помирились, миротворець.
- Що об'єднує ці слова? Від якого слова вони утворилися?
- Знайди у словах спільну частину.
- Чи можна записані слова назвати спорідненими або спільнокореневими? Поясни чому.
Мирний, миритися, примирення, мирилки, помирились, миротворець.
- Ці слова об'єднує спільний корінь –мир– та спільне лексичне значення, пов'язане зі злагодою. Вони утворилися від слова мир.
- Спільна частина (корінь) у словах: -мир-.
- Так, ці слова є спорідненими (спільнокореневими), оскільки вони мають спільний корінь і близьке лексичне значення.
Вправа 2
Запиши слова і познач у них корінь. Лічилка, лічба, лічити, полічити, лічені.
- Лічилка
- Лічба
- Лічити
- полічити
- Лічені
Вправа 3
Прочитай слова. Знайди споріднені й запиши їх групами. Познач корінь.
Гриб, літо, грибок, мороз, грибник, морозиво, улітку, заморозити, гриби, літечко.
Групи споріднених слів:
- Гриб, грибок, грибник, гриби.
- Літо, улітку, літечко.
- Мороз, морозиво, заморозити.
Вправа 4
Прочитай лічилку Грицька Чубая.
Раз і два. Раз і два. В нас лічилка – лісова! В лісі – дерево дуплисте, а в дуплі живе сова, що жовтаві очі має, спить – удень. Вночі – літає. Добрий сну, сові приснись! Я – ховаюсь! Ти – жмурись!
- Чи є в лічилці спільнокореневі слова? Назви їх.
- Знайди в тексті антоніми. Назви їх.
- Випиши в колонку виділені слова. Добери до кожного спільнокореневі і запиши у другу колонку. Познач у них корінь.
- Спільнокореневі слова: ліс, лісова, лісі; дупло, дуплисте, дуплі; сова, сові.
- Антоніми: удень – вночі.
Виділені слова та спільнокореневі до них:
| Виділене слово | Спільнокореневі слова (корінь) |
|---|---|
| лічилка | лічити |
| лісова | ліс, в лісі |
| дуплисте | дупло, в дуплі |
| сова | сові |
| ховаюсь | ховати |
| жмурись | жмурити |
Вправа 5
Обери завдання і виконай його.
- Прочитай корені слів. Добери і запиши слова з такими коренями. Вод–, дум–, ран–, спів–, чорн–, шир–, біг–, хат–.
- Добери і запиши десять слів, які складаються лише з кореня. Наприклад: ліс, сад, дуб.
Слова з поданими коренями:
- Вод–: вода, водний, підводний, водяний.
- Дум–: дума, думати, роздуми, обдумати.
- Ран–: ранок, ранній, зранку, доранковий.
- Спів–: співати, спів, співак, співучий.
- Чорн–: чорний, чорніти, чорнило, чорнота.
- Шир–: широкий, ширина, розширити, широко.
- Біг–: біг, бігати, пробіжка, бігун.
- Хат–: хата, хатній, хатинка, хатній.
Вправа 6
Для чого використовують лічилки? Напиши про це текст (3–4 речення).
Лічилки – це не просто веселі дитячі віршики, вони мають важливе практичне значення. По–перше, лічилки допомагають дітям справедливо обирати ведучого у грі, швидко розподіляючи ролі. По–друге, вони чудово розвивають почуття ритму, пам'ять та дикцію, оскільки їх потрібно вимовляти чітко й у певному темпі. Отже, лічилки є цінним засобом для розвитку мовлення та соціальних навичок дітей.
Вправа 7
Спиши вірш Василя Кравчука.
Слон, слониха й слоненя йдуть купатиси щодня. Має радість слоненятко, бо його купає татко.
- Знайди у вірші спільнокореневі слова. Познач у них корінь.
- Випиши виділене слово і добери до нього споріднені слова. Познач у них корінь.
Спільнокореневі слова у вірші:
- Слон, слониха, слоненя.
- Купатись, купає.
Виділене слово та споріднені до нього:
- радість
- радіти
- радісний
- зрадіти
Відповіді на завдання з підручника 2020 року видання
Параграф 3 хвилинка спілкування
- Ти знаєш, як можна вдосконалити текст, щоб він став кращим?
- Так, можна замінити недоречний заголовок, вилучити невдало вжиті слова...
Продовжте розмову.
Розв'язання:
- Ти знаєш, як можна вдосконалити текст, щоб він став кращим?
- Так, можна замінити недоречний заголовок, вилучити невдало вжиті слова.
- Правильно, а ще, щоб уникнути повтору одних слів, використовують слова, близькі за значенням.
- Дякую, я не знав про це. Тепер обов’язково спробую.