Сторінки 39, 40. Спостерігаю за закінченнями в мовленні
Автори: М. С. Вашуленко, О. М. Вашуленко.
→ Переглянути зміст до цього ГДЗ ←
Вправа 1
Прочитай записи.
Оля поливати яскравий квітка. Я збирати солодкий малина.
Оля поливає яскраві квітки. Я збираю солодку малину.
- Який із записів є реченням, а який – набором слів?
- Що змінили у словах, щоб вийшло речення?
- Яку роль виконує закінчення слів у реченні?
- Запис праворуч є реченням, а ліворуч – набором слів.
- Щоб утворити речення, у словах змінили закінчення (яскравий квітка → яскраві квітки, солодкий малина → солодку малину) та форми дієслів (поливати → поливає, збирати → збираю).
- Закінчення слів у реченні виконує роль зв'язку слів між собою.
Вправа 2
Запиши словосполучення, змінюючи форму слів у дужках відповідно до змісту. Познач закінчення у змінених словах.
Слухати (музика), розгадувати (загадка), міркувати над (загадка), читати (казка), виконувати (вправа), займатися (спорт), розв'язувати (задача), заповнювати (таблиця), знайти значення (вираз).
- З одним зі словосполучень склади і запиши речення.
- Слухати музику
- Розгадувати загадку
- Міркувати над загадкою
- Читати казку
- Виконувати вправу
- Займатися спортом
- Розв'язувати задачу
- Заповнювати таблицю
- Знайти значення виразу
Речення з одним зі словосполучень: На уроці ми вчилися розв'язувати задачу.
Вправа 4
Послухай і відгадай загадку Лесі Вознюк. Які слова допомогли тобі її відгадати? Запиши слово–відгадку.
- Доведи, що у слові нульове закінчення.
- Запиши сполучення слів, розкривши дужки. Познач закінчення у змінених словах. Поля вкрило (сніг), іду по (сніг), випало багато (сніг).
- З одним словосполученням склади і запиши речення.
Слово–відгадка: сніг.
Доведення: У слові "сніг" нульове закінчення, тому що при його зміні з'являються закінчення: снігу, снігом.
Сполучення слів:
- Поля вкрило снігом
- іду по снігу
- випало багато снігу
Речення: Узимку поля вкрило снігом, і все навколо стало чарівним.
Вправа 5
Чи любиш ти відгадувати загадки? Напиши про це текст (3–4 речення).
Так, відгадувати загадки – це справді захопливе заняття, яке мені дуже подобається. Це чудовий спосіб розвивати логічне мислення та кмітливість, адже кожна загадка – це маленька головоломка. Процес пошуку відповіді приносить задоволення, а правильно відгадана загадка – відчуття успіху. До того ж, загадки часто містять цікаву інформацію про світ навколо нас.
Відповіді на завдання з підручника 2020 року видання
Параграф 3 вправа 2
Прочитайте речення. Чи можна їх вважати текстом? Чому?
Кріт - один із найкращих копальників у природі. У нього могутні передні лапи, що мають форму лопати. Спритна тваринка викопує нору і ховається в ній протягом однієї хвилини! За ніч кріт може вирити тунель завдовжки 68 метрів.
Прослідкуй, як речення в тексті пов'язані одне з одним.
Про кого говориться в першому реченні? А у другому?
Які слова вживають замість слова кріт, щоб не повторювати його?
Чи пов'язане третє речення з попередніми? Яке слово допомагає передати цей зв'язок і замінює слово кріт?
Яке слово з четвертого речення пов'язує його з усіма попередніми?
Розв'язання:
В першому реченні говориться про крота. В другому - про його лапи, які схожі на лопату.
Кріт - у нього - спритна тваринка - кріт.
Речення в тексті зв’язані між собою. Цей зв’язок передається за допомогою різних мовних засобів: повторів слова, близьких за значенням слів.