Сторінки 75, 76. Утворюю нові слова за допомогою суфіксів

Підручник «Українська мова та читання» для 3 класу.
Автори: М. С. Вашуленко, О. М. Вашуленко.
→ Переглянути зміст до цього ГДЗ ←

Вправа 2

Розглянь схему. Поясни, як утворюються нові слова. Запиши утворені слова. Познач у них суфікси. Які суфікси надають словам здрібнювального або ніжного значення?

Нові слова утворюються від кореня –хмар– за допомогою додавання різних суфіксів та закінчення.

Утворені слова:

  • хмарка
  • хмаринка
  • хмаронька
  • хмарочка
  • хмарна

Суфікси, що надають здрібнювального або ніжного значення: –к–, –инк–, –оньк–, –очк–.

Вправа 3

Від поданих слів утвори і запиши нові за допомогою суфіксів –ик–, –ок–, –очок–. Познач суфікси. Якого значення вони надають словам? Побудуй звукові схеми виділених слів.

  • м'яч – м'ячик
  • торт – тортик
  • брат – братик
  • дуб – дубок – дубочок
  • син – синок – синочок
  • дід – дідок

Суфікси –ик–,–ок–, –очок– надають словам зменшувально–пестливого значення.

Звукові схеми виділених слів:

  • кущик – [– у́ ш ч и к]
  • садок – [с а д о́ к]
  • садочок – [с а д о́ ч о к]

Вправа 4

Від поданих слів утвори і запиши споріднені за допомогою суфікса –ищ–. У яких словах відбувається чергування звуків? Якого значення надає словам цей суфікс?

  • Дуб – дубище
  • хмара – хмарища
  • нога – ножища
  • мороз – морозище
  • вовк – вовчище

Чергування звуків відбувається у словах: ножища (г → ж), вовчище (к → ч).

Суфікс –ищ– надає словам збільшувального (іноді згрубілого) значення.

Вправа 5

Від поданих слів утвори і запиши назви професій за допомогою суфіксів –ар–, –яр–,–ист–, –ник–. Познач суфікси.

  • Ліс – лісник
  • двір – двірник
  • таксі – таксист
  • кухня – кухар
  • аптека – аптекар
  • бджола – бджоляр
  • пожежа – пожежник
  • бандура – бандурист

Вправа 6

Заміни словосполучення іншими зі зменшувально–пестливим значенням. Склади і запиши речення з кожним словосполученням.

  • Смачний борщ – смачненький борщик.
  • молодий клен – молоденький кленок.
  • зелена ялина – зелененька ялиночка.

Речення:

  1. Мама зварила такий смачненький борщик, що всі попросили добавки.
  2. Біля нашого будинку росте молоденький кленок, який ми посадили минулої весни.
  3. На Новий рік ми прикрасили іграшками та гірляндами пухнасту зелененьку ялиночку.

Відповіді на завдання з підручника 2020 року видання

Параграф 4 вправа 15

Умова:

Прочитайте. Поставте до тексту запитання і визначте, це опис чи міркування.
Сон. Цікаво, чому так назвали цю рослину?
Виявляється, що її квітка не терпить негоди. Варто хмарам заволокти небо, як вона зразу ж згортає пелюстки. Квіточка немов засинає. Тому вона і зветься сон (За Світланою Приходько).
Назвіть у тексті його частини.



Розв'язання:

У міркуванні є твердження, доведення і висновок.
Твердження - думка, яку потрібно довести, доведення - викладаються факти, власні докази, висновок - оцінка, враження.
реклама