Сторінки 75, 76. Утворюю нові слова за допомогою суфіксів
Автори: М. С. Вашуленко, О. М. Вашуленко.
→ Переглянути зміст до цього ГДЗ ←
Вправа 2
Розглянь схему. Поясни, як утворюються нові слова. Запиши утворені слова. Познач у них суфікси. Які суфікси надають словам здрібнювального або ніжного значення?
Нові слова утворюються від кореня –хмар– за допомогою додавання різних суфіксів та закінчення.
Утворені слова:
- хмарка
- хмаринка
- хмаронька
- хмарочка
- хмарна
Суфікси, що надають здрібнювального або ніжного значення: –к–, –инк–, –оньк–, –очк–.
Вправа 3
Від поданих слів утвори і запиши нові за допомогою суфіксів –ик–, –ок–, –очок–. Познач суфікси. Якого значення вони надають словам? Побудуй звукові схеми виділених слів.
- м'яч – м'ячик
- торт – тортик
- брат – братик
- дуб – дубок – дубочок
- син – синок – синочок
- дід – дідок
Суфікси –ик–,–ок–, –очок– надають словам зменшувально–пестливого значення.
Звукові схеми виділених слів:
- кущик – [– у́ ш ч и к]
- садок – [с а д о́ к]
- садочок – [с а д о́ ч о к]
Вправа 4
Від поданих слів утвори і запиши споріднені за допомогою суфікса –ищ–. У яких словах відбувається чергування звуків? Якого значення надає словам цей суфікс?
- Дуб – дубище
- хмара – хмарища
- нога – ножища
- мороз – морозище
- вовк – вовчище
Чергування звуків відбувається у словах: ножища (г → ж), вовчище (к → ч).
Суфікс –ищ– надає словам збільшувального (іноді згрубілого) значення.
Вправа 5
Від поданих слів утвори і запиши назви професій за допомогою суфіксів –ар–, –яр–,–ист–, –ник–. Познач суфікси.
- Ліс – лісник
- двір – двірник
- таксі – таксист
- кухня – кухар
- аптека – аптекар
- бджола – бджоляр
- пожежа – пожежник
- бандура – бандурист
Вправа 6
Заміни словосполучення іншими зі зменшувально–пестливим значенням. Склади і запиши речення з кожним словосполученням.
- Смачний борщ – смачненький борщик.
- молодий клен – молоденький кленок.
- зелена ялина – зелененька ялиночка.
Речення:
- Мама зварила такий смачненький борщик, що всі попросили добавки.
- Біля нашого будинку росте молоденький кленок, який ми посадили минулої весни.
- На Новий рік ми прикрасили іграшками та гірляндами пухнасту зелененьку ялиночку.
Відповіді на завдання з підручника 2020 року видання
Параграф 4 вправа 15
Прочитайте. Поставте до тексту запитання і визначте, це опис чи міркування.
Сон. Цікаво, чому так назвали цю рослину?
Виявляється, що її квітка не терпить негоди. Варто хмарам заволокти небо, як вона зразу ж згортає пелюстки. Квіточка немов засинає. Тому вона і зветься сон (За Світланою Приходько).
Назвіть у тексті його частини.
Розв'язання:
У міркуванні є твердження, доведення і висновок.
Твердження - думка, яку потрібно довести, доведення - викладаються факти, власні докази, висновок - оцінка, враження.