сторінка 114 гдз 8 клас українська література Авраменко О. М. 2021


Розв'язання:

1. Слова «Ах ти ж погань! Мужва репана! Давно лизала панам руки, за верству
шапку скидала» Герасим Калитка промовляє на адресу
А Пузиря
Б Гершка
В Жолудя
Г Бонавентури


2. Вислів «Що з воза впало – то пропало» належить
А Герасимові
Б Гершкові
В Романові
Г Савці


3. Установіть відповідність.
1 Бонавентура – Б рятує Герасима від смерті
2 Параска – Г наполягає на одруженні сина з Мотрею
3 Гершко – Д пропонує Герасимові обдурити Смоквинова
4 Савка – В долучається до Герасимової авантюри
1 – Б, 2 – Г, 3 – Д, 4 – В.


4. Чому в драматичних творах події здебільшого відбуваються в одному місці? Доведіть це на прикладі трагікомедії «Сто тисяч».
Всі події відбуваються у будинку Калитки, лише перевірка та передача грошей в іншому.


5. Чому Калитка різко змінив свою думку щодо вибору нареченої для свого сина?
Бо потрібна була підстава, щоб обміняти фальшиві гроші.


6. Чи вдалося Калитці насправді обманути Невідомого під час обміну фальшивих грошей у вагоні? Обґрунтуйте свою думку.
Так, Калитка дав Невідомому менше на 2 тисячі (5, а дав 3). Але Невідомий був більш далекоглядний.


7. Яких скупих героїв із творів зарубіжної літератури нагадує вам Герасим Калитка?
Гобсек О. Де Бальзака, Плюшкин М. Гоголь.Міщанин- шляхтич Мольєр


8. Які слова героя дають надію на те, що він усвідомив свою найбільшу помилку й зробив відповідний висновок? Знайдіть і прочитайте ці слова.
Таких слів немає, бо Герасим не усвідомив, що головне у житті – саме життя.
Герасим. Обікрали... ограбили... Пропала земля Смоквинова! Нащо Ви мене зняли з вірьовки? Краще смерть, ніж така потєря! (Ридає.)


9. Який момент у творі кульмінаційний?
Кульмінація: четверта дія комедії, коли Малофес попереджає Калитку, щоб він не барився з купівлею землі у Смоквинова, бо її поспішає придбати Жолудь. Калитка з Савкою їдуть на вокзал, привозять мішок «грошей» і починають ділитися.


10. Які проблеми І. Карпенко-Карий порушив у трагікомедії «Сто тисяч»?
– Проблема бідності та багатства ( Савка – Калитка – Бонавентура).
– Проблема добра і зла ( добро – Параска, Роман, Мотря, Бонавентура, зло – Невідомий, Калитка).
– Проблема життєвого вибору ( Калитка, Савка, Бонавентура).
– Проблема батьків і дітей ( Параска, Калитка – Роман, Мотря)


11. Чи випадковими іменами І. Карпенко-Карий наділив Калитку (гаманець із грошима), Пузиря (виріб із тонкої гуми, який може луснути під час надування) і Бонавентуру (античний філософ, який вирізнявся красномовністю)? Обґрунтуйте свою думку.
Не випадково. Калитка – жадібність, скупість. Пузир – зажерливий, ненаситний. Бонавентура – мрійник, непрактичний.


12. Складіть і запишіть план характеристики Герасима Калитки.
1. Герасим Никодимович Калитка – багач, який мріє лише про землю.
2. Зовнішність і портрет.
3. Риси характеру героя:
а) жадність і підступність;
б) заздрість та хитрість;
в) лицемірство і зажерливість;
г) лицемірство та деспотизм.
4. Г. Калитка та оточення:
а) зневажливе ставлення до освіти, членів родини;
б) постійне прагнення до збагачення;
в) здатність до ризику;
г) знання законів і водночас протиправні дії;
д) обмеженість у якості власного харчування та робітників;
е) чутливість до образи на свою адресу;
є) «невсипущість» (Копач);
ж) грубість і черствість.
5. Багатство, гроші, земля – основна мета в житті Герасима.
6. Значення образу Герасима Калитки в українській літературі.

Д/З
Заповніть літературний паспорт трагікомедії І. Карпенка-Карого «Сто тисяч».
Автор – І. Карпенко-Карий (Тобілевич).
Літературний рід – драма.
Жанр твору: драма – комедія.
Тема “Сто тисяч”: зображення життя селянства в пореформені часи, суспільні явища, що мали місце в 80-90 роках XIX століття.
Ідея “Сто тисяч”: викриття й засудження в образі Герасима Калитки хижацтва, жорстокості, ненаситної жадоби до наживи, духовної обмеженості, а також згубного впливу грошей на вихідців із народу (Бонавентура, Савка).
Основна думка: автор бичує сатирою страшною всіх і сміхом крізь сльози сміється над пороками і змушує людей, мимо їх волі, соромитись своїх лихих учинків. «Буде здоров’я, будуть і гроші…».
Проблематика:
батьки і діти;
прагнення збагатитися заради задоволення власних потреб;
бідність і багатство;
добро і зло;
моральність і аморальність.
Композиція: Драматичний твір складається з 4 частин, кожна з яких поділена на яви.
Експозиція: знайомство автором читача (глядача) з місцем дії та дійовими особами – Герасимом Калиткою, Бонавентурою, Савкою, Невідомим, сином Герасима Романом і наймичкою Мотрею, показує обставини, в яких живуть дійові особи, їх стосунки і прагнення.
Зав’язка: восьма ява першої дії твору, домовленість з Невідомим про купівлю та передачу фальшивих грошей.
Розвиток дії: гонитва Калитки за наживою, за грошима. Він нещадно експлуатує наймитів, підганяє до роботи сина і дружину, в одруженні сина шукає засобів збагачення.
Кульмінація: Калитка з Савкою їдуть на вокзал, привозять мішок «грошей» і починають ділитися. Настає найвищий момент напруження дії: в мішку замість фальшивих грошей були пакунки чистого паперу. Невідомий виявився спритнішим шахраєм, ніж Калитка, і обдурив його, продавши за 5 тисяч карбованців мішок чистого паперу.
Розв’язка: п’єса «Сто тисяч» закінчується тим, що обдурений Герасим у розпачі вішається, його врятовує Бонавентура. Драматург показав всю потворність моралі Калитки, висміяв його мрії, поведінку, дії.


Новинка!
ГДЗ 8 клас українська література Авраменко О. М. 2021 ГДЗ українська література 8 клас Слоньовська О. В. 2021