сторінка 15 гдз 8 клас українська література Авраменко О. М. 2021


Розв'язання:

1. Пісня «Зажурилась Україна» розповідає про боротьбу українського народу з
А польською шляхтою
Б турецько-татарською ордою
В московськими загарбниками
Г тодішньою панівною верхівкою


3. Козацьке військо в пісні «Та, ой, як крикнув же козак Сірко» порівнюють
А сонечком
Б туманом
В місяцем
Г шаблею


4. Постійний епітет вжито в рядку
А «...туман поле покриває»
Б «...орли та із Січі вилітали»
В «...сизий орел по степу літає»
Г «...над степом та сонечко сяє»


5. Дайте визначення терміну «історичні пісні».
Історична пісня – це ліро-епічний твір, у якому відтворено історичні події чи конкретні історичні постаті та висловлено ставлення народу до них.


6. У якому столітті вони виникли?
Українські історичні пісні з'явились у XV столітті.


7. Що ви знаєте про часи, зображені в прочитаних піснях?
Це був період боротьби українського народу проти турецько-татарських, польських, московських загарбників.


8. Розкрийте значення слів орда, ґринджоли, ружина, бурлака.
1. Ґринджоли – сани.
2. Ружина (від ружо) – рушниця.
3. (Бурла́к, також галівни́к – найманий робітник у Росії XVI – початку XX століть, що в складі артілі тягнув линвою річкове судно вгору проти течії.


8. Який заклик звучить у пісні «Зажурилась Україна»?
Вона закликає всіх – від козака до бурлаки – дати дружну відсіч нападникам, провчити їх. Хоч і йдеться в цій пісні про трагічні події, проте в ній звучать завзяття та оптимізм із нотами гумору.


9. Який провідний мотив пісні «Та, ой, як крикнув же козак Сірко»?
Мотив пісні: зображення походу козацького війська під керівництвом Сірка до кримського хана та уславлення мужності, винахідливості, рішучості Сірка та його війська.


10. Як оповідач ставиться до І. Сірка та його війська в пісні «Та, ой, як крикнув же козак Сірко»? Проілюструйте свою думку конкретними прикладами з тексту.
Оповідач ставиться до свого героя з пошаною, повагою, з гордістю розповідає про його героїзм, пишається Сірком. У творі отамана порівнюють із сизим орлом, а військо – із сонечком. У цих порівняннях легко розшифрувати всенародну любов до своїх захисників.
Гей, та Сірко із Січі, та виїжджає.
Гей, та ми ж думали, та ми ж думали,
Що то орли та із Січі вилітали,
– Аж то Військо та славне Запорозьке
Та на Кримський шлях із Січі виїжджало.
Та ми ж думали, ой, та ми ж думали,
Та що сизий орел по степу літає,
– Аж то Сірко на конику виїжджає.
Гей, ми ж думали, ой, та ми ж думали,
Та що над степом та сонечко сяє,
– Аж то Військо та славне Запорозьке
Та на вороних конях у степу виграває.
Та ми ж думали, ой, та ми ж думали,
Що то місяць в степу, ой, зіходжає,
– Аж то козак Сірко, та козак же Сірко
На битому шляху на татар виступає


11. Опишіть картину І. Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султану», висловивши своє враження від неї (усно).
Запорожці зібралися, щоб написати листа турецькому султану. Звичайно, поки обговорювали що саме написати, кожен спробував надати свій коментар. Вдивляючись в обличчя козаків, можна сказати, що коментарі були «гарячі», підібрані з українським гумором, адже іронічна посмішка та жарт простежується у кожного на обличчі. Сірко ж писарем виглядають більш серйозними, з відповідальністю підбирають слова до султана. Козаки всі завзяті, рішучі, сміливі, мають «серце з перцем», їм «пальці до рота класти не треба». Але жарти жартами, а справа справою. Кожен з козаків розумів, що сміх та іронія можуть нашкодити, але лист все ж таки було написано. Сильні, мужні, гордовиті, треновані, мудрі перед нами постали воїни – охоронці рідної землі. А жарт – це як генетичний код в українців.


12. Випишіть по одному прикладу персоніфікації та художнього паралелізму з пісні «Та, ой, як крикнув же козак Сірко».
Персоніфіякація –місяць в степу, ой, зіходжає, туман поле покриває
Паралелілізм – Та туман поле покриває, /Гей, та Сірко із Січі, та виїжджає//Та що сизий орел по степу літає, /– Аж то Сірко на конику виїжджає.

1. Заповніть літературний паспорт пісні «Та, ой, як крикнув же козак Сірко».
1. Назва твору. «Та, ой, як крикнув же козак Сірко».
2. Автор. Народ
3. Літературний рід.- ліро- епос
4. Жанр. Історична пісня
5. Вид лірики. Пісня
Тема: зображення походу козацького війська під керівництвом Сірка до кримського хана.
Ідея: уславлення мужності, винахідливості, рішучості Сірка та його війська.
6. Провідний мотив. Бути гідним захисником Батьківщини.
7. Художні засоби.
Епітети: хлопці-молодці,
Метафора: Військо на вороних конях у степу виграває
Персоніфікація: туман поле покриває, місяць в степу, ой, зіходжає
Пестливі слова: козаченько, сонечко, коник
Порівняння: Сірко порівнюється з орлом, а військо - сонцем
Повтори (рефрент): Гей, та ми ж думали, та ми ж думали,
Паралелілізм: Що то орли та із Січі вилітали, – Аж то Військо та славне Запорозьке Та на Кримський шлях із Січі виїжджало.
Анафора: Ой як крикнув козак Сірко


2. Перегляньте в інтернеті дослідження письменників братів Капранових і випишіть найцікавіші факти про славетну картину І. Рєпіна (за бажанням).
Усіх головних персонажів своєї знаменитої картини Рєпін писав з реальних людей. Переважна більшість з них – українці з характерними типажами. Але були серед них: і греки, і поляки, і кримські татари. Дехто з моделей навіть не підозрював, що художник перенесе їх образ на знамените полотно, а дехто чинив цьому неабиякий спротив. Історик та етнограф Дмитро Яворницький. Один з головних історичних консультантів Іллі Рєпіна під час написання картини та його особистий друг. Щоб вичавити в похмурого Яворницького усмішку для образа писаря Рєпін дав йому почитати журнал з карикатурами. Марко Кропивницький - український актор, режисер і драматург, друг Іллі Рєпіна. За іншою версією – поляк Костянтин Белоновський, педагог Катеринославської народної школи.
Порфирій Мартинович – студент Петербурзької Академії мистецтв, в майбутньому – живописець, графік, фольклорист і етнограф. Рєпін писав цей образ не з самого Мартиновича, а з його прижиттєвої гіпсової маски, яка зацікавила художника своєю усмішкою. Студент-татарин замальований Рєпіним з натури. Причому виразні зуби цього образу змальовані художником з черепа козака-запорожця. Ось така історія написання картини «Запорожці пишуть листа турецькому султану».


Новинка!
ГДЗ 8 клас українська література Авраменко О. М. 2021 ГДЗ українська література 8 клас Слоньовська О. В. 2021