сторінка 162 гдз 8 клас українська література Авраменко О. М. 2021


Розв'язання:

1. Твір Н. Бічуї «Шпага Славка Беркути» за жанром –
А роман
Б новела
В повість
Г оповідання


2. Слова «Покажи мені своїх учнів – і я скажу тобі, хто ти!» говорить
А Лілі Теслюк
Б Юлько Ващук
В Славко Беркута
Г Андрій Степанович


3. Установіть відповідність.
1 балет – В Лілі Теслюк
2 малювання – Б Юлько Ващук
3 фехтування – А Славко Беркута
1 – В, 2 – Б, 3 – А


4. Чому, на вашу думку, Славко не наважився підійти до Лілі після вистави?
Хлопець через своє запізнення дуже соромився підійти, хоча спостерігав всю картину здалеку. Крім того, біля Лілі був Юлько, такий весь красень, з подарунком і Беркута не насмілився підійти до Лілі. А також Славко не хотів зайвої суперечки між Юльком. (той не пропустив нагоди сказати про запізнення, неповагу, тобто скористався б моментом «вкусити»)


5. Знайдіть і прочитайте уривок, де описано докори сумління, які переживає Славко через те, що не відвідав вистави (частина «Після вистави»). Як його характеризують ці душевні переживання?
Славко – пунктуальний хлопець, відповідальний, завжди тримає слово, цікавиться мистецтвом. Але тренування перед змаганнями- це річ, яка керує тобою. Хлопцеві соромно за невиконану обіцянку.
Може, треба було побігти за ними? Пояснити, чому я не міг прийти на виставу, і запитати, як Лілі вдалася роль, і похвалитися навіть, що поїду на змагання до Харкова. Але я не побіг за ними слідом, а стояв і дивився, як вони віддаляються, і раптом відчув, що страшенно втомлений, ще більше, ніж у спортзалі. М’язи не напиналися струнами – було так, ніби я цілісінький день пролежав на сонці; захотілося пити, і я вже не знав, що краще – виграти бій і поїхати до Харкова чи подивитися, як Лілі Теслюк танцює на великій театральній сцені. Звичайно, Лілі тепер образиться. Увесь клас прийшов, один Славко Беркута не з’явився, мовби йому нецікаво


6. Якою реплікою Юлько спровокував Славка битися на шпагах? Чи може, на вашу думку, фехтувальник ставати на двобій із людиною, яка ніколи не тримала в руках шпаги?
– Ти впевнений? Хотів би я побачити, чи вистачить тобі твоїх довгих ніг.
– Спробуймо! Я доведу тобі, що ти даремно пропадаєш тут цілими вечорами. За один вечір я... – Лови шпагу!
Фехтувальник немає права ставати на двобій з людиною, яка не тримала шпаги. Але і той, хто не тримав шпаги немає права провокувати, вказувати, що ти поганий фехтувальник.


7. Що таке літературний характер? Який літературний характер вас найбільше зацікавив (Славко Беркута, Юлько Ващук, Лілі Теслюк, Стефко Вус)? Опишіть.
Літературний характер – це зображення письменником у художньому творі людини з властивими їй індивідуальними рисами, які зумовлюють її поведінку, ставлення до інших людей, до життя.
У цьому творі два герої, які мають чіткий літературний характер: Лілі Теслюк та Славка Беркута. Вони наполегливі, відповідальні, працьовиті, впевнені у собі, патріотично налаштовані, вміють долати труднощі (хвороба Славки), бути вірними друзями.


8. Згадайте, які складники має композиція художнього твору. Охарактеризуйте особливості повісті «Шпага Славка Беркути».
Експозиція. Знайомство з головними героями повісті (Славко, Юлько, Лілі, Стефко).
Зав'язка. Пізнання ціни дружби ("Про те, що сталося пізніше"). У дитячу кімнату міліції потрапляє малолітній порушник.
Розвиток дії. Навчання та захоплення героїв, сутичка Славка і Юлька.
Кульмінація. Сцена шкільного товариського суду.
Розв'язка. Щасливий кінець ("Кінець щасливий, немов у казці"). Насправді Славко Беркута ні в чому не винен.
У повісті порушується лінійність оповіді, що ускладнює сприйняття твору, але додає інтриги. У першому розділі ("Про те, що сталося пізніше") подається розповідь про хлопця, який потрапив до міліції, однак не називається його ім'я. Інтрига набуває особливої гостроти перед наближенням суду над Беркутою. У розділі "Чотири портрети" авторка характеризує героїв повісті. Оповідь будується так, щоб читач міг самостійно робити висновки та обирати для себе, хто йому ближчий. Розділи "Юлько вдома", "Стефко вдома", "Славко вдома" пропонують додаткову інформацію для роздумів. На підставі цієї інформації читач може висувати припущення, хто саме з трьох героїв найбільше підходить на роль анонімного порушника громадського порядку. І лише в передостанньому розділі з промовистою назвою "Як усе було насправді" суть інтриги розкривається. Завершується повість розділом "Кінець щасливий, немов у казці", але фінал твору відкритий, бо залишає не менше запитань, аніж відповідей.


9. Що таке психологізм? Знайдіть у повісті й зачитайте фрагменти, сповнені глибокого психологізму. Як він допомагає розкрити характер літературного героя?
Психологі́зм – передача художніми засобами внутрішнього стану персонажа, його думок, переживань, зумовлених внутрішніми й зовнішніми чинниками. Зачатки психологізму спостерігаються уже у творах усної народної творчості, де вони проявляються через художній прийом психологічного паралелізму.
Може, треба було побігти за ними? Пояснити, чому я не міг прийти на виставу, і запитати, як Лілі вдалася роль, і похвалитися навіть, що поїду на змагання до Харкова. Але я не побіг за ними слідом, а стояв і дивився, як вони віддаляються, і раптом відчув, що страшенно втомлений, ще більше, ніж у спортзалі.
«Що? То Юлькові має все в руки йти? У руки, он як! Тільки задумав – і журавель із-під хмари також до Юлькових рук?»


10. Прокоментуйте назву повісті Н. Бічуї «Шпага Славка Беркути».
Шпага – символ загартованості, випробувань, справедливості та честі.За допомогою зброї чоловіки доводили свої міркування, захищалися. У творі Славко довго жалів свого супротивника – друга, але поєдинок закінчився. Хлопці відкрили свої позиції, а після «бою» з’ясували і стосунки.


11. Візьміть участь у дискусії на тему «Чи можна Славка Беркуту вважати слабкодухим?».
Я вважаю, що ні. Кожен з нас має право слабкості, до речі, якщо це стосується першого кохання. Засоромився підійти до Лілі, бо не був на виставі. Але ж хлопець лише у сьомому класі! Не став викручуватися із ситуацією «міліція», але він там справді не був. Це просто недосвідченість. А спробувати розібратися самостійно – це вже вчинок семикласника. Славко стримано витримав: насмішки та зраду від Юлька, Стефка, суд у класі, а головне – зрозумів свою помилку, коли програв бій!

12. Напишіть твір-роздум на тему: «Без дружби життя не повноцінне», використавши приклади з повісті Н. Бічуї «Шпага Славка Беркути»
Я повністю погоджуюсь із висловом, що без дружби життя не повноцінне. Чому я так вважаю? Спробую довести свої міркування на підставі змісту твору Ніни Бічуї «Шпага Славки Беркути». Перед нами постають чотири семикласники, які мають між собою і суперництво, і дружбу, і зрадництво, і допомогу. Як це? Дуже просто! Славко Беркута та Юлько Ващук – однокласники, обидва з інтелігентних родин, але рівень виховання різний.У родині Беркут процвітає чесність, допомога, справедливість, наполеглива праця, а у родині Юлька – брехня, заздрість, прихованість. Діти це відчувають. Вони копіюють своїх батьків. Тому Юлько, який обділений батьківською любов’ю, який розуміє, що його батьки «грають на публіку», стає таким, як і вони. Хлопець заздрить Беркуті, що у нього виходить все: фехтування, навчання, лікування, бо Беркута працював над цим, а ще й Лілі, надає перевагу Славкові. Юлько намагається втопити друга, хоча Славко не один раз приходив на допомогу Юлькові: шапка, гра у шахи, захист. Хлопцям би товаришувати, але, ні, Юлько звик до постійної опіки Славка. І коли Славко вирішив, що Юлько повинен пробиватися сам, то Юлько стає на шлях зрадника, залучуючи до цієї справи Стефка, дитину, яку також обійшла батьківська любов та ласка, яка вимушена змалку пробивати важкий шлях життя. А Стефко – хлопець, який наче непоганий за своїм характером, у ньому ще жевріє сумління, бо намагався – таки відвести від Беркути загрозу. Та суть дружби розкривається під час суду над Беркутою та виявлення справжнього злочинця. У цьому допомагає відчайдушна Лілі, яка піднімає увесь клас на захист Славка, яка прислухається до поради вчителя і знаходить свідка, яка здогадується про Ващукову зраду і каже правду в очі Юлькові. На цих фундаментах та грунтах базується життя, а воно без дружби не можливе та неповноцінне.


Д/З
Заповніть літературний паспорт повісті Н. Бічуї «Шпага Славка Беркути».
Автор: Ніна Бічуя.
Назва: «Шпага Славки Беркути»
Літературний рід – епос.
Жанр: Психологічна повість.
Тема: Розповідь про чотирьох семикласників, зі своєю думкою, які шукають свій шлях у житті.
Ідея: Пошук свого шляху у житті.
Головна думка – життя дуже складне і непередбачуване, але потрібно завжди чинити по совісті.
Композиція:
Сюжет: початок інтригує, бо хлопець, ім'я якого не називають, потрапляє до міліції.
Експозиція: Знайомство з учнями 7-Б. Розповідь хто і чим займається.
Зав’язка: розмитий конфлікт між Славком та Юльком.
Розвиток дії: Навчання та захоплення Славка, Юлька, Стефка та Лілі. Підготовка Славка до змагань. Театральна вистава. Програний бій Славком.
Кульмінація: бій з Юльком + шкільний суд над Славком Беркутою.
Розв’язка: вирок – підтримка класу, стосунки з Лілі.
Сюжетні лінії:
Життя кожного з чотирьох підлітків.
Дружба-протистояння Славка і Юлька.
Любовний трикутник Юлько – Лілі – Славко
Часопростір: Львів; зима
Проблематика – особистість у сучасному світі; справжня дружба; самотність; чесність; взаємопідтримка; відповідальність; моральний вибір; батьки і діти; вплив оточення на виховання дитини.


Новинка!
ГДЗ 8 клас українська література Авраменко О. М. 2021 ГДЗ українська література 8 клас Слоньовська О. В. 2021