сторінка 30 гдз 8 клас українська література Авраменко О. М. 2021


Розв'язання:

1. Установіть відповідність.
Народні співці Країна (регіон)
1 кобзарі – А Україна
2 скальди – В Скандинавія
3 трубадури – Д середньовічна Франція
4 поети-кіфареди – Г Стародавня Греція
1 – А, 2 – В, 3 – Д, 4 – Г.


2. Українським Гомером називають
А Остапа Вересая
Б Василя Литвина
В Євгена Мовчана
Г Михайла Кравченка


3. Протяжне проказування, подібне до співу, називають
А строфою
Б ретардацією
В речитативом
Г славословієм


4. Що таке героїчний епос? Коли виникли думи?
Героїчний епос (з грец. «епос» – слово або оповідання) – це сукупність творів про бойову, лицарську звитягу, яку оспівували народні співці і яка зображає події минувшини так, як їх трактував народ у період створення цих творів. Українські народні думи з’явилися в ХV ст. – у час виникнення козацтва.


5. Назвіть жанрові особливості думи.
Думи належать до героїчного епосу.
Особливості дум
1. Це твори героїчного або соціально-побутового змісту.
2. За обсягом думи більші від історичних пісень, вони складаються з трьох частин: заспів, або зачин (заплачка), основна розповідь і закінчення (славословіє).
3. У думах немає поділу на строфи, як в історичних піснях; рядки найчастіше поєднані дієслівною римою.
4. Думи виконують речитативом – протяжним проказуванням, подібним до співу, супроводжуючи грою на бандурі, кобзі чи лірі.
5. Урочистий стиль посилюється прийомом ретардації – хаотичним повторенням частин тексту з метою уповільнення розповіді.
Отже, можна сформулювати визначення терміна.


6. Розкажіть, що ви знаєте про народних співців – кобзарів.
Велику роль у становленні й розвитку дум відіграли народні професійні співці – кобзарі, які виконували пісні й думи в супроводі кобзи, бандури чи ліри. Вони передавали наступним поколінням знання про минуле та світогляд предків у доступній формі. Такі співці існували в усіх народів. У ті часи народні співці відігравали роль новинарів. (Тоді ще не було газет, журналів і мережі «Інтернет».) Постійно подорожуючи, кобзарі знали найсвіжіші новини, вони ділилися ними, попереджали людей про небезпеку, можливий напад чужинців. Бувало й так, що влада намагалася обмежити їхній вплив, аби тримати під контролем інформацію на своїх територіях. З покоління в покоління кобзарі своєю творчістю виховували високу духовність, почуття національної гідності й патріоти.


8. Назвіть імена відомих вам кобзарів.
• Остап Вересай
• Гнат Гончаренко
• Михайло Кравченко з Великих Сорочинців
• Петро Ткаченко
• Степан Пасюга
• Іван Кучугура-Кучеренко

9. У яких раніше прочитаних творах є образ кобзаря?
Т. Шевченко «Катерина», «Перебендя».


9. Знайдіть і прочитайте рядки Т. Шевченка, у яких він згадує українських народних співців і Гомера. Як ви розумієте ці слова?
В одній зі своїх повістей зауважив: «...коли б грецький сліпець Гомер воскрес і послухав хоча б одну думу у виконанні українського сліпого співця, то розбив би на тріски свій козуб, званий лірою, і пішов би міхоношею до найбіднішого нашого лірника». Гомер оспівував у своїх піснях героїзм, сміливість богів, а кобзарі змальовували та доносили народу про реальні події, які відбуваються на Україні, славили народ та його сміливців. Моральний дух, який несли кобзарі був вищим, ніж у Гомера.

10. Чому виступи О. Вересая в Петербурзі стали сенсацією?
Блискучим імпровізатором був Остап Вересай. Яскравою гранню індивідуальності цього співця було виконання гумористичних і сатиричних пісень. Неймовірного ефекту він досягав за допомогою грайливості мелодії, жвавості ритму,
своєрідної міміки й пританцьовування в такт пісні. Він був ніби театром одного актора. Понад 70 років бандурист мандрував від села до села – і його ім’я стало легендою. Співом українського Гомера захоплювалися композитори М. Лисенко та П. Чайковський. Сенсацією стали виступи О. Вересая 1875 р. в Петербурзі перед ученими й діячами культури. Тоді в пресі писали, що «сліпий сімдесятилітній співець наділений величезним талантом, у його думах, як жива, стоїть Україна, сповнена спогадів про минуле».


11. Поміркуйте, чому на звороті банкноти з портретом Т. Шевченка (номіналом 100 гривень) зображено саме кобзаря із хлопчиком-поводирем на тлі Чернечої гори в Каневі. Опишіть цю картину (усно).
Сам Тарас зростав на кобзарський піснях, і про нього пісню несуть кобзар з поводирем від Чернечої гори у далекий путь, пісню шани та поваги, суму та втрати.


12. Намалюйте в зошиті перетнуті кола. Упишіть у них ознаки дум та історичних пісень, а на перетині кіл – спільні особливості цих жанрів.
Спільне: історичні події, прославлення героїв, туга за Батьківщиною, сюжет.
Думи: великий зміст, виконання речитативом, повтори.
Пісні: малий зміст, співи, текст поділено на куплети, рядки чергуються.


Новинка!
ГДЗ 8 клас українська література Авраменко О. М. 2021 ГДЗ українська література 8 клас Слоньовська О. В. 2021