сторінка 40 гдз 8 клас українська література Авраменко О. М. 2021
Розв'язання:
1. 1838 року
А вийшов друком «Кобзар»
Б викуплено поета з кріпацтва
В народився Тарас Шевченко
Г відправлено поета в заслання
2. Гроші для викупу Т. Шевченка з кріпацтва було виручено з продажу портрета, на якому був зображений
А Іван Сошенко
Б Карл Брюллов
В Олексій Венеціанов
Г Василь Жуковський
3. Прочитайте уривок із вірша «Думи мої, думи мої…».
Прилітайте, сизокрилі
Мої голуб’ята,
Із-за Дніпра широкого
У степ погуляти...
У цих рядках наявний художній засіб
А гіпербола
Б анафора
В архаїзм
Г епітет
4. Розкажіть історію викупу Т. Шевченка з кріпацтва.
Марно К. Брюллов та О. Венеціанов намагалися переконати пана Енгельгардта відпустити на волю талановитого кріпака: поміщик зажадав від них нечувану на той час суму – 2500 карбованців. Щоб дістати такі гроші, К. Брюллов написав портрет поета В. Жуковського, який служив при царському дворі. Картину розіграли в лотерею, і бажану суму грошей було зібрано. 22 квітня 1838 р. Енгельгардт усе ж таки підписав відпускну, а 25 квітня на квартирі. К. Брюллова в Академії мистецтв В. Жуковський вручив її Т. Шевченку. Ось як І. Сошенко описує цей день: «Нараз до кімнати моєї через вікно стрибає Тарас, ледве мене не звалив із ніг, кидається мені на шию та гукає: “Воля! Воля!” – “Чи не здурів ти, – кажу, – Тарасе?” А він усе підстрибує та гукає: “Воля! Воля!”»
5. За що поета було заарештовано? Яким був вирок?
У Києві познайомився з викладачем історії Київського університету М. Костомаровим. Він загітував Т. Шевченка ввійти до Кирило-Мефодіївського братства, яке, діючи таємно, поширювало ідеї ліквідації кріпацтва, єднання слов’янських народів на засадах рівності й братерства. Саме ці погляди поділяв Т. Шевченко, за них же й постраждав. 5 квітня 1847 р. поета було заарештовано й відправлено до Петербурга. Його звинувачували не лише за участь у братстві, а передусім за написання революційних творів «за створення підбурливих і найвищою мірою зухвалих віршів» він був засланий до Оренбурзького окремого корпусу рядовим солдатом. Імператор Микола І власноруч зробив помітку на вироку: «Під найсуворіший нагляд із забороною писати й малювати».
6. Яким настроєм сповнений вірш «Думи мої, думи мої…»? Чому?
Цей вірш наповнений тугою та смутком, навіть відчаєм. Поет перебуває далеко від домівки, йому ні з ким поділитися, нікому пожалітися, кинутий, засланий… Єдине – думи ніхто не може забрати.
7. Які мотиви наявні в цьому творі?
Отже, провідний мотив вірша «Думи мої, думи мої…» – творчість як єдина втіха на засланні.
8. Навіщо автор використав три крапки в середині поезії?
Три крапки – незакінчене речення, а значить зміна думки, настрою, теми, картини.
9. Розкрийте символічне значення образів степу, вітру й Дніпра.
Степ, вітер, Дніпро – це Україна, її місцевість, її воля. Але степ ще символізує простір великий та самотність. Отже, Шевченко на засланні – це степ, великий – тривале заслання, вітер – зміни, Дніпро – батьківщина.
10. Як ви вважаєте, чому ліричний герой називає свої думи дітками?
З думками поет жив, розмовляв, спілкувався. Вони роїлися у нього у голові, навівали тугу, веселили, плакали, підтримували. А поет їх ще й оберігав, мов дітей.
11. Розгляньте репродукцію картини К. Устияновича «Шевченко на засланні» (с. 39) і розкажіть, чи можна її використати як ілюстрацію до вірша «Думи мої, думи мої…».
Так, можна, бо Шевченко сидить серед степу широкого, вітер розвіває його волосся, колише плавні, каламутить воду. Поет одягнений у військову форму – заслання, тримає у руці папір, а обличчя сповнене тугою, сумом за Батьківщиною. Погляд пронизливий, очі вдивляються у далечінь, а думки не дають посміхнутися, бо душею Шевченко в іншому місці.
Д/З
1. Випишіть епітети й порівняння з вірша Т. Шевченка «Думи мої, думи мої…».
Епітети: думи єдині, лиха година, сизокрилі голуб’ята, киргизи убогі.
Порівняння: привітаю, як діток.