реклама

сторінки 48-49 гдз 8 клас українська література Авраменко О. М. 2021


Розв'язання:

1. Упродовж життя Леся Українка керувалася правилом
А весна для всіх настала
Б хотіла б я піснею стати
В я прокинулась, і мені тяжко
Г щоб не плакать, я сміялась


2. Пташині пісні («Давня весна») прилинули до ліричної героїні разом із
А луною
Б вітром
В гілками
Г листячком


3. У вірші «Хотіла б я піснею стати…» поєднано філософську лірику з
А інтимною
Б пейзажною
В патріотичною
Г громадянською


4. Розкажіть цікаві факти із життя Лесі Українки, згадавши про мужність і силу духу поетеси.
Хірург поставив страшний діагноз – туберкульоз кісток. Дівчинці в цей час ще не виповнилося і десяти років! Потім патологічний процес поширився на легені й нирки. Тож із дитинства Леся мала рішучий характер, засвоївши одне правило, яке впродовж життя її підтримувало: «Щоб не плакать, я сміялась». Через тяжку хворобу Леся до школи не ходила, а здобувала освіту самотужки, проявляючи феноменальні здібності. Незважаючи на постійні болі в кістках, вона й далі грала на фортепіано, малювала, знала майже всі європейські мови (більше десяти!), а в дев’ятнадцятирічному віці для молодшої сестри написала книжку «Стародавня історія східних народів», яку вже після смерті поетеси було видано як підручник для національної школи. Щодня долаючи фізичний біль, Леся Українка виявляла неабияку мужність – писала високохудожні твори, наприклад вірш «Contra spem spero!»:


5. До якого виду лірики належить поезія «Давня весна»?
Пейзажної.


6. Знайдіть приклади персоніфікації у вірші «Давня весна». Чому для зображення приходу весни авторка використовує саме цей художній засіб?
Була весна весела, щедра, мила, Промінням грала, сипала квітки, Вона летіла хутко, мов стокрила, Весна для всіх настала, Дарунки всім несе вона, ясна, Для мене тільки дару не придбала, Мене забула радісна весна». Весна – дівчина, яка йде швидко, стрімко, енергійно. У народній творчості весна завжди асоціювалася з дівчиною.


7. Чи збігаються барви й динаміка приходу весни, що виникли у вашій уяві під час читання вірша «Давня весна», із зображеним на ілюстрації?
Не зовсім, на малюнку якась весна сумна, нежива, самотня. Я б змінила: додала більше зелені та яскравих квітів, а саму дівчину святковіше вбрала. На шиї намисто, плахта смужкова, стрічки, які розвиваються.


8. Доведіть, що мрія є одним із мотивів поезії «Хотіла б я піснею стати…».
У вірші героїня розповідає про свою мрію. А мотивує тим, що волелюбна та творча; має прагнення творити красу і дарувати всім щастя. Тема перегукується з мотивом.


9. Якщо вірш не має назви, то нею традиційно стає перший рядок. Доберіть свою назву до вірша «Хотіла б я піснею стати…».
Я б дала таку назву «Мрії- зорі ясні»


10. Визначте у вірші «Хотіла б я піснею стати…» слова, що позначають кольори й звуки. Поміркуйте, як вони впливають на настрій цієї поезії. Перемалюйте в зошит таблицю та заповніть її.
сторінки 48-49 гдз 8 клас українська література Авраменко О. М. 2021


11. Якби вам довелося написати музику до вірша Лесі Українки «Давня весна», то якими були б її темп і настрій? Які б музичні інструменти ви використали?У якому місці й чому відбулася б зміна в темпі та настрої пісні?
Початок тихий, спокійний, урочистий радісний - розповідь казки, далі 3 строфа – нижче, помітний сум, розпач, зрада, зневіра. Але остання строфа – високе піднесення, радість, посмішка, зміна настрою. Музичний інструмент фортепіано у супроводі сопілки, скрипки, бубен.

12. Складіть невеликий опис (5-7 речень) за репродукцією картини В. Лопати «Жінка» (с. 47), використавши цитату з вірша Лесі Українки «Хотіла б я піснею стати…».
На полотні ми бачимо жінку, яка сидить заплющивши очі, сумно, замислено. Увагу привертає вінок – символ України. Жінка сидить посеред поля, ковиль ніжить її тіло, вітер грає її волоссям, а Божа Матір намагається обійняти та надати сили у польоті думок. Жінка мріє … руки тихо опущені та покладені на коліна, мов медитує, вона у гармонії з природою, черпає з неї сили.І полине песнею, даруючи красу свесвіту.


Д/З
2. Прочитайте поему Лесі Українки «Давня казка». Випишіть у зошит незнайомі слова.
Мосьпане (заст.) – вживають як звертання в значенні «Милостивий пане добродію!».
На упрузі (заст.) – у вечірні години.
Задати (дати) гарту – понівечити, знищити.
Застава – перешкода, пастка
Герольд – глашатай, оповісник при дворах феодальних правителів, а згодом при дворах європейських монархів.


3. Перегляньте в інтернеті відеоматеріал про життя Лесі Українки й законспектуйте найцікавіші факти.
Родичів Лариси Петрівни Косач на Волині та в Україні немає. Усі вони живуть за кордоном.
Перші пів року життя за Лесею доглядав її батько, а мати – Олена Пчілка, поїхала на лікування до Європи.
Дівчинка навчалася вдома з приватним педагогом і навчилася читати у 4 роки. У 19-річному віці написала підручник. Леся знала 9 мов.
У 10-річному віці після операції з видалення вражених хворобою кісток, її обидві руки та одну ногу зафіксували у гіпс. Вільною залишалася лише одна нога, пальцями ступні якої вона навчилася грати на фортепіано.
Офіційний чоловік Лесі Климент Квітка був молодшим від неї на 9 років, хворів на туберкульоз та зовсім не мав статків. Лесині батьки були проти такого союзу, утім дівчина зреклася їхньої фінансової допомоги і вийшла заміж за Климента. До речі, віе зберіг записи, на яких можна почути голос поетеси. Вони дійшли до наших днів.
Після смерті поетеси, її труну на Байкове кладовище у Львові несли шестеро жінок. Ними були подруги Лесі та відомі громадські діячки.