реклама

сторінки 66-67 гдз 8 клас українська література Авраменко О. М. 2021


Розв'язання:

1. Прізвище В. Сосюри із французької українською переінакшив («Третя Рота»)
А батько
Б дід
В козацький писар
Г сам поет


2. Твір В. Сосюри «Любіть Україну!»
А епічний
Б ліричний
В ліро-епічний
Г драматичний


3. Установіть відповідність (вірш «Любіть Україну!»).
1 мова – Г солов’їна
2 Україна – Д вишнева
3 краса – А жива і нова
4 година – Б щаслива
1 – Г, 2 – Д, 3 – А, 4 – Б


4. Розкажіть цікавий епізод із життя В. Сосюри.
Володимир Сосюра народився 6 січня 1898 р. в м. Дебальцевому Донецької області. Дитячі роки поета минули в с. Третя Рота, куди переїхали батьки. В автобіографічному романі «Третя Рота» В. Сосюра так описує родину: «...За походженням мати була сербкою, хоча прізвище мала Локотош, що угорською мовою означає “слюсар”. Батько за походженням був французом – правильне прізвище “Соссюр”, навіть із префіксом “де”. Пономаренко Пантелеймон Кіндратович, який читав початок цього роману, сказав мені, що я ніякий не француз і що моє правильне прізвище не “Соссюр”, а “Сю - сюра”. (І звідки він це взяв, бо в документах нашого колишнього волосного правління я дійсно записаний на прізвище Сюсюра?) Але дід мій підписувався Соссюр і казав, що наше прізвище українізували писарі».


5. Які ви знаєте види лірики? До якого виду лірики належить вірш «Любіть Україну!»?
Види лірики: громадянською, філософською, пейзажною та інтимною.
«Любіть Україну!» громадянська


6. Поясніть значення слів (або з’ясуйте за словником) купина, діброва, батареї, канонади, мундири, багнети, пурпуровий.
Канонада – часте стріляння з багатьох гармат.
Мундир – Парадний або буденний одяг певної форми
Багнети – штик, колюча і ріжуча холодна зброя
Пурпуровий – темно-червоний або яскраво-червоний колір з фіолетовим відтінком; багряний.


7. Знайдіть у вірші «Любіть Україну!» слова-символи й запишіть їх у зошит.
Сонце, сон, купина, зірка, серце, верби, пісня, тин, стяг.


8. Розкажіть про історію написання вірша «Любіть Україну!».
Історію вірша «Любіть Україну!» В. Сосюра повідав нам в автобіографічному романі «Третя Рота». Ось уривок про долю цього твору: «Радісно ми поверталися до Києва... Та от, як удар страшного й несподіваного грому з безхмарного неба, редакційна стаття “Правди”, у якій мене за вірш “Любіть Україну!”, за любов до України “в стягів багряному шумі” названо, по суті, націоналістом, за те, що я нібито пишу за Україну поза часом і простором». «Цей вірш став хрестоматійним, проте його й досі друкують не за першою публікацією 1944 р., а за “виправленим” радянською цензурою. Порівняймо, наприклад, різні варіанти п’ятої строфи. Донедавна її текст звучав так: вона, тобто Україна, “...у квітці, в пташині, в електровогнях...”, натомість у В. Сосюри: “...у квітці й пташині, в кривеньких тинах...” Здавалося б, зміна лише кількох слів, але вона спотворювала пафос твору, думку поета, його справжні почуття до України. Електровогні – символ радянської влади, її здобутків; кривенькі тини – символ споконвічного селянського хліборобського краю, не завжди щасливого, але свого, рідного, єдиного, наділеного щедрою долею та божою ласкою».


9. Чи справедливим, на вашу думку, є повернення до шкільних підручників першого варіанта цієї поезії?
Так, бо це реальність, ми повинні знати свою історію.

10. Визначте основну думку вірша «Любіть Україну!».
Тема: зображення поетичного образу України, її краси її величі.
Ідея: возвеличення палкого кохання українців до рідного краю, Батьківщини.
Основна думка: любов до України є єдністю з невід’ємних частин духовності людини.


11. Проведіть мовне дослідження вірша «Любіть Україну!» за поданим планом.
а) Визначте однорідні члени речення у творі;
1. Любіть Україну всім серцем своїм
І всіми своїми ділами.
2. Вона – у зірках, і у вербах вона, І в кожному серця ударі, У квітці й пташині, в кривеньких тинах, У пісні у кожній, у думі, В дитячій усмішці, в дівочих очах, І в стягів багряному шумі..
3. Живе у стежках, у дібровах, У зойках гудків, і у хвилях Дніпра, У хмарах отих пурпурових, В огні канонад, що на захід женуть Чужинців в зелених мундирах, В багнетах, що в тьмі пробивають нам путь До весен, і світлих, і щирих...
4. Хай буде для неї твій сміх, І сльози, і все до загину.. Любіть у труді, у коханні, в бою, В цей час, як гудуть батареї...
б) поміркуйте, чому їх так багато саме в цьому вірші;
Бо однорідні члени спрямовані, щоб змалювати образ України, показати її велич, шир, простір . Автор також закликає любити Україну у будь – яких випробуваннях. А допомагають художні засоби, виражені через однорідні члени. (є означення, є обставина, саме обставина надає урочистості)
в) з’ясуйте, яку роль відіграють однорідні члени речення в поетичних рядках;
деякі перейшли в епітети (Вона – у зірках, і у вербах вона – яка ? зіркова, вербова – тому надає опису чарівності та привабливості) . А деякі вказують на персоніфікацію, метефору – що є порівнянням одного через інше.
г) cформулюйте висновок і запишіть його в зошит.
В. Сосюра настільки вдало дібрав та ввів художні засоби, що вірш ожив, заспівав, спонукав замислитися, діяти, пишатися тим, що ми маємо.


12. Випишіть із вірша «Любіть Україну!» слова, що позначають колір (або кольорові предмети), і зафарбуйте їх. Як співвідноситься кольорова палітра з настроєм вірша?
Вишневу, ніжно – карі, багряному, пурпуровий, зелений, голубе – палітра кольорів дібрана до ситуації, всі підкреслюють стан України, вболівання за нею, показують, що таку землю не можна не любити, віддавати ворогові, за неї треба боротися. А головне берегти та поважати.