Сторінки 49, 50. Розрізняю корені з однаковим звучанням, але різним значенням
Автори: М. С. Вашуленко, О. М. Вашуленко.
→ Переглянути зміст до цього ГДЗ ←
Вправа 2
Прочитай групи слів. Чи спільнокореневі ці слова? Поясни чому.
Лис, лисий. Малий, маляр. Ранок, рана.
- Лис, лисий. – Ці слова не є спільнокореневими. Хоча вони мають схожу звукову будову, їхні значення зовсім різні: "лис" – це назва тварини, а "лисий" – ознака відсутності волосся. У них різні корені.
- Малий, маляр. – Ці слова не є спільнокореневими. "Малий" означає невеликий за розміром, а "маляр" – це професія. Корені слів різні за значенням.
- Ранок, рана. – Ці слова не є спільнокореневими. "Ранок" – це частина доби, а "рана" – ушкодження. Ці слова мають абсолютно різні значення і, відповідно, різні корені.
Вправа 3
Прочитай. Чи правильно, на твою думку, учні й учениці дібрали споріднені слова?
Літо, літній, літак, літечко. Вода, водій, водичка, водний. Син, синок, синій, синочок. Річка, річечка, річ, річковий.
- Виправ помилки. Запиши спільнокореневі слова, вилучивши зайві. Познач корінь.
Виправлені групи спільнокореневих слів:
- Літо, літній, літечко. (Зайве слово: літак, бо корінь від слова "літати").
- Вода, водичка, водний. (Зайве слово: водій, бо корінь від слова "водити").
- Син, синок, синочок. (Зайве слово: синій, бо це назва кольору).
- Річка, річечка, річковий. (Зайве слово: річ, бо означає предмет).
Вправа 4
Знайди серед поданих слів спільнокореневі. Запиши їх групами. Познач корінь.
Місто, міст, містечко, містянин, місток, місточок.
Групи спільнокореневих слів:
- З коренем, що означає поселення: Місто, містечко, містянин.
- З коренем, що означає переправу: Міст, місток, місточок.
Вправа 5
Прочитай слова. Чи можна їх назвати спільнокореневими? Доведи. Рибалка, рибалити, рибка, риб'яча.
- Склади із цими словами речення за малюнком, щоб вийшла зв'язна розповідь. Запиши її.
- У кожному поданому слові визнач закінчення, основу і корінь.
Так, ці слова є спільнокореневими, оскільки всі вони мають спільний корінь –риб– і спільне лексичне значення, пов'язане з рибою.
Зв'язна розповідь:
Досвідчений рибалка зібрався рибалити рано-вранці. Він сподівався зловити велику рибку. Коли улов був готовий, він приготував смачну риб'ячу юшку.
Будова слів:
- рибалка: закінчення -а, основа рибалк-, корінь -риб-.
- рибалити: закінчення -ти, основа рибали-, корінь -риб-.
- рибка: закінчення -а, основа рибк-, корінь -риб-.
- риб'яча: закінчення -а, основа риб'яч-, корінь -риб-.
Вправа 6
Знайди в кожній групі слів слово, яке не є спільнокореневим до інших. Склади і запиши з кожним із них речення.
Будинок, будильник, будувати. Сіль, сільський, сільниця. Горить, гора, горілий.
- Будинок, будильник, будувати.
- Зайве слово: будильник (від слова "будити").
- Речення: Мій будильник розбудив мене о сьомій ранку.
- Сіль, сільський, сільниця.
- Зайве слово: сільський (від слова "село").
- Речення: Ми провели літо у тихому сільському будинку.
- Горить, гора, горілий.
- Зайве слово: гора (підвищення на земній поверхні).
- Речення: Ми піднялися на найвищу гору в околиці.
Відповіді на завдання з підручника 2020 року видання
Параграф 4 вправа 2
Прочитайте речення. Чи можна їх вважати текстом? Чому?
Дружна мурашина сім'я
Стежиною між травою бігла мурашка. Вона побачила під деревом крихітки горішка, скуштувала їх і побігла розповісти сусідам про здобич. Мурашки швидко позбирали ласощі й понесли додому.
Білочка сиділа на дереві і їла смачний горіх. Кілька крихіток горішка впало на траву.
Дружній мурашиній сім'ї вистачить цих крихіток на всю зиму (За Василем Сухомлинським).
Які слова допомогли правильно розташувати частини тексту?
Розв'язання:
Ні, це не текст. Порушена послідовність частин тексту.
Дружна мурашина сім’я
Білочка сиділа на дереві і їла смачний горіх. Кілька крихіток горішка впало на траву.
Стежиною між травою бігла мурашка. Вона побачила під деревом крихітки горішка, скуштувала їх і побігла розповісти сусідам про здобич. Мурашки швидко позбирали ласощі й понесли додому.
Дружній мурашиній сім’ї вистачить цих крихіток на всю зиму.