Сторінки 51, 52. Спостерігаю за чергуванням голосних звуків у коренях слів
Підручник «Українська мова та читання» для 3 класу.
Автори: М. С. Вашуленко, О. М. Вашуленко.
→ Переглянути зміст до цього ГДЗ ←
Автори: М. С. Вашуленко, О. М. Вашуленко.
→ Переглянути зміст до цього ГДЗ ←
Вправа 2
Прочитай вірш Максима Рильського. Випиши парами виділені слова.
Віє вітер з-під воріт, у воротях сірий кіт, вітер сірому котові чеше вусики шовкові.
- Це споріднені слова чи форми того самого слова?
- Познач корінь. Назви голосні звуки, які змінилися в корені. Підкресли букви, які позначають звуки, що чергуються.
Виділені слова, записані парами:
- воріт – воротях
- кіт – котові
Це форми того самого слова. У них однакове лексичне значення, але різна граматична форма (відмінок).
Аналіз слів:
- воріт – воротях:
- Корінь: -воріт-/-ворот-.
- Чергування: у корені відбувається чергування голосних звуків [і] з [о].
- Підкреслення: воріт – воротях.
- кіт – котові:
- Корінь: -кіт-/-кот-.
- Чергування: у корені відбувається чергування голосних звуків [і] з [о].
- Підкреслення: кіт – котові.
Вправа 4
Зміни́ слова так, щоб змінився голосний звук у корені. Запиши утворені пари слів.
ножі – ..., роки – ..., роги – ..., громи – ..., вечори – ..., ведмеді – ...
- Познач у словах корінь. Підкресли букви, які позначають голосні звуки, що чергуються.
- ножі – ніж (корінь: -нож-/-ніж-)
- роки – рік (корінь: -рок-/-рік-)
- роги – ріг (корінь: -рог-/-ріг-)
- громи – грім (корінь: -гром-/-грім-)
- вечори – вечір (корінь: -вечор-/-вечір-)
- ведмеді – ведмідь (корінь: -ведмед-/-ведмід-)
Вправа 5
Спиши пари спільнокореневих слів, уставляючи пропущені букви.
Школа – шк..льний, бджола – бдж..лка, стіл – ст..ловий, сіль – с..лоний, воля – в..льний, щока – щ..чка.
- Познач у словах корінь. Підкресли букви, які позначають голосні звуки, що чергуються.
- Склади і запиши речення з однією парою слів.
- Школа (корінь: -школ-) – шкільний (корінь: -шкіль-)
- Бджола (корінь: -бджол-) – бджілка (корінь: -бджіл-)
- Стіл (корінь: -стіл-) – столовий (корінь: -стол-)
- Сіль (корінь: -сіль-) – солоний (корінь: -сол-)
- Воля (корінь: -вол-) – вільний (корінь: -віль-)
- Щока (корінь: -щок-) – щічка (корінь: -щіч-)
Речення: Моя рідна школа розташована на сусідній вулиці, тому я щодня чую гучний шкільний дзвінок.
Вправа 6
Спиши прислів'я, поставивши слова, подані в дужках, у потрібній формі.
- Без роботи день (рік) стає.
- Хочеш їсти калачі – не сиди на (піч).
- Козацькому (рід) нема переводу.
- Не спитавши (брід), не лізь у воду.
- Поясни, як ти розумієш значення цих прислів'їв.
- Без роботи день роком стає.
- Хочеш їсти калачі – не сиди на печі.
- Козацькому роду нема переводу.
- Не спитавши броду, не лізь у воду.
Пояснення прислів'їв:
- Без роботи день роком стає: Коли людина нічим не зайнята, час для неї тягнеться дуже довго і нудно.
- Хочеш їсти калачі – не сиди на печі: Щоб досягти успіху чи добробуту, потрібно докладати зусиль і працювати, а не лінуватися.
- Козацькому роду нема переводу: Це прислів'я виражає ідею незнищенності та стійкості українського народу, його духу та славних традицій.
- Не спитавши броду, не лізь у воду: Перш ніж починати будь-яку справу, особливо ризиковану, потрібно ретельно все обміркувати та підготуватися.
Відповіді на завдання з підручника 2020 року видання
Параграф 4 вправа 3
Умова:
Прочитай запис. Чи можна назвати його текстом?
Вони спритно знищують комарів і мух на льоту. Особливо велика користь від цих пташок на городі. Вони швидко бігають по грядках і скльовують із землі й рослин шкідників. Тому трясогузок треба оберігати.
Який із поданих зачинів найбільше відповідає цьому тексту? Поясни свій вибір.
Запиши утворений текст.
Якої частини бракує в тексті?
Трясогузки - дуже корисні пташки. Трясогузки - дуже красиві пташки. Трясогузки - дуже розумні птахи.
Розв'язання:
Це не текст, бракує зачину.
Трясогузки - дуже корисні пташки.
Вони спритно знищують комарів і мух на льоту. Особливо велика користь від цих пташок на городі. Вони швидко бігають по грядках і скльовують із землі й рослин шкідників. Тому трясогузок треба оберігати.
Прочитай запис. Чи можна назвати його текстом?
Вони спритно знищують комарів і мух на льоту. Особливо велика користь від цих пташок на городі. Вони швидко бігають по грядках і скльовують із землі й рослин шкідників. Тому трясогузок треба оберігати.
Який із поданих зачинів найбільше відповідає цьому тексту? Поясни свій вибір.
Запиши утворений текст.
Якої частини бракує в тексті?
Трясогузки - дуже корисні пташки. Трясогузки - дуже красиві пташки. Трясогузки - дуже розумні птахи.
Розв'язання:
Це не текст, бракує зачину.
Трясогузки - дуже корисні пташки.
Вони спритно знищують комарів і мух на льоту. Особливо велика користь від цих пташок на городі. Вони швидко бігають по грядках і скльовують із землі й рослин шкідників. Тому трясогузок треба оберігати.